Jozef Paštéka sa narodil 4. mája 1948 v Žiline. Vyštudoval Vysokú školu
múzických umení (VŠMU) v Bratislave. V rokoch 1972 - 1980 pracoval ako
dramaturg Československej televízie (ČST) v Bratislave a v rokoch 1980 -
1990 bol dramaturgom Slovenskej filmovej tvorby (SFT). Od roku 1991
pôsobil ako pedagóg na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU.
Spolupracoval so scenáristami a režisérmi ako Ondrej Šulaj, Jaroslav
Filip, Dušan Mitana, Peter Jaroš, Pavol Haspra, Miloš Pietor, Jozef
Budský, Martin Hollý, Štefan Uher, Juraj Herz a najmä s Jurajom
Jakubiskom.
Ako scenárista, autor námetu či dramaturg alebo autor dialógov sa
podieľal na snímkach Kosenie Jastrabej lúky (r. Štefan Uher, 1981),
Tisícročná včela (r. Juraj Jakubisko, 1983), Utekajme, už ide (r. Dušan
Rapoš, 1986), Pehavý Max a strašidlá (r. Juraj Jakubisko, 1987), Sedím
na konári a je mi dobre (r. Juraj Jakubisko, 1989), Lepšie byť bohatý a
zdravý ako chudobný a chorý (r. Juraj Jakubisko, 1991), Fontána pre
Zuzanu 2 (r. Dušan Rapoš, 1993) alebo Dážď padá na naše duše (r.
Vladimír Balco, 2001).
Scenár napísal aj k filmu Správa (2020) režiséra Petra Bebjaka. Snímka
je inšpirovaná autobiografickou knihou Alfréda Wetzlera a jeho
riskantným útekom z koncentračného tábora Auschwitz-Birkenau.
Film Mŕtvola musí zomrieť (2010), ktorý Paštéka aj režíroval si zo 45.
filmového festivalu WorldFest v Houstone (USA) v roku 2012 odniesol vo
svojej kategórii ocenenie Platin Remi Award.
Jozef Paštéka je tiež autorom scenára televízneho triptychu Adam Šangala
(1972) režiséra Karola Spišáka alebo televízneho filmu Veľké pokušenie
(1974), pod ktorý sa režisérsky podpísal Martin Hollý. O dramaturgiu sa
postaral pri televíznom filme Ako sa Vinco zaťal (r. Juraj Lihosit,
1977) alebo pri televíznom triptychu Americká tragédia I – III (1977)
režiséra Stanislava Párnického.
Pre Divadlo Andreja Bagara (DAB) v Nitre napísal libreto divácky
úspešného muzikálu Adam Šangala, ktorý mal premiéru v roku 2003 a
režisérsky ho pripravil Jozef Bednárik. Derniéru malo predstavenie v
roku 2011 po 158 vypredaných divadelných reprízach.
V súčasnosti dramaturgicky pracuje na viacerých projektoch, napríklad na
pripravovanom filme režisérky Terezy Nvotovej Otec alebo na projekte
Krik ako nádherná pieseň režisérky Beaty Barkanovej.